5 hjelpemidler som forebygger ryggproblemer - Floortec blogg
15082
post-template-default,single,single-post,postid-15082,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-8.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.9.2,vc_responsive

5 hjelpemidler som forebygger ryggproblemer

hjelpemidler-rygg

29 nov 5 hjelpemidler som forebygger ryggproblemer

Mange kontorarbeidere er plaget med smerter i rygg, nakke og skuldre. Er du en av dem? Ta en titt på disse 5 hjelpemidlene, som forebygger plager uten at du trenger å få rare blikk for kollegene dine.

Tidligere har vi skrevet om ulike måter å forebygge vond rygg, nakke og skuldre på kontoret – som hvilke pauseøvelser du kan gjøre og hvordan du sitter ergonomisk riktig.

Heldigvis finnes det mange hjelpemidler til bruk for deg med vondt i ryggen – her er 5 av dem.

1. Sitteputer

Visste du at det som oftest er ryggsøylen som tar imot belastningen når du sitter? Over tid gjør det at du legger trykk på skivene i ryggsøylen og får muskelspenninger.

Med en støttepute som du plasserer i kontorstolen, flytter du belastningen fra ryggen til lårene. Da kan du både redusere og forebygge ryggsmerter, og du vil kjenne at musklene fra rygg til nakke slapper mer av.

Sitteputer er et godt hjelpemiddel om du tilbringer hverdagene på et kontor, men også for deg som jobber fra førersetet i en buss, drosje, trailer eller tog.

Skaff deg sittepute fra vår nettbutikk

2. Avlastningsmatter

Har du ståpult, jobber i resepsjon eller kanskje går mye rundt? Selv om vi som regel fokuserer på sittende stillinger når vi snakker om ryggproblemer, vil det også slite på kroppen å stå oppreist.

Harde gulv vil over tid være en stor belastning på både føtter, legger, knær, rygg og nakke. Musklene blir trette, og trykket fra gulvet blir sendt oppover i kroppen. En avlastningsmatte er mykere enn det vanlige gulvet, og absorberer støtet mellom gulvet og føttene dine. Trykket blir fordelt, slik at du ikke lenger blir trett og sliten når du står i lengre perioder.

Bestill avlastningsmatter for ditt gulv

3. Ryggstrekkere

Et problem med å sitte stille er at rygg og nakke ikke får strukket seg. Det stopper også blodsirkulasjonen og legger trykk på leddene dine.

Tar du i bruk en ryggstrekker, løser du akkurat det problemet. Ved hjelp av din egen kroppsvekt, får du strukket ut ryggen. Blodet begynner å sirkulere, og leddene får løst seg opp igjen.

Ønsker du å prøve? Finn ryggstrekkere på nett

4. Fothvilere

Hvordan du plasserer føttene dine bestemmer hvordan sittestillingen din blir. Ofte kan en fothviler hjelpe deg å sitte optimalt.

Fothvileren kan stilles både i høyde og vinkel, slik at du alltid sitter med fotsålene godt plantet. Det gir bena avlastning, i tillegg til at du får større frihet med innstillingen av skrivebordet og kontorstolen.

Finn din fothviler her

5. Balansebrett

Hvem sier at arbeid, trening og moro ikke kan kombineres? Det handler bare om god balansekunst! Balansebrettet hjelper deg å trene ankler, knær og hofter samtidig som det styrker overkroppen og balanseevnen din.

Du kan stå på balansebrettet samtidig som du jobber, og på den måten få gratis trening. Når du balanserer er kroppen i konstant bevegelse – noe som er godt for deg som vil forebygge ryggproblemer.

Kjøp balansebrett hos Floor-Tec

Sjekk ut flere hjelpemidler for ryggsmerter